Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


ÁBRAHÁM ÁLDOZATA

2014.10.24

A próbatél

abraham-aldozata.jpgVégre megszületett tehát az ígéret gyermeke, Izsák. Ábrahám öröme leírhatatlan volt. Az élő Isten valóban cselekedett, megajándékozta őket. Most először Sára is kézzelfoghatóan tapasztalta meg az ő hatalmát. Eddig Sára néha kételkedett.

Lehet, hogy Ábrahám lassanként jobban ragaszkodott Izsákhoz, mint az élő Istenhez, aki őt valaha meghívta. Fontosabb lett az ajándék, mint az ajándékozó. Isten próbára akarta tenni Ábrahámot, vajon a fiánál, Izsáknál is jobban ragaszkodik-e őhozzá.

Ábrahám áldozata a mindenek feletti istenszeretet megrendítő példája. Ábrahám tudta, hogy ha Isten parancsára nemet mond, akkor az élő Istent elveszítené. Elveszítené azt, aki őt meghívta, aki az úton végig vele volt, aki az életét betöltötte. Ábrahám bízott Istenben, és ezért elindult, hogy teljesítse ezt az érthetetlen parancsot.

Gyermekáldás

Abban az időben, amikor Ábrahám élt, nem voltak ritkák a gyermekáldozatok. Ha valaki nagyon nagydolgot akart Istentől kérni, úgy érezte, hogy a legdrágábbat, a gyermekét kell feláldoznia. Jeruzsálem mellett a Gyehenna völgyében több ilyen szörnyű oltár is állt (pl. Moloch bálványoltár, ahol kisgyermeket áldoztak fel. Ezért lett a „Gyehenna” a pokol elnevezése is.

Ábrahám sok ilyen gyermek áldozatot láthatott életében. Úgy érezhette, hogy ha a pogányok a isteneiknek képesek feláldozni a gyermekeiket, akkor ő az igaz Istennek még inkább kell, hogy mindent odaadjon, a gyermekét is. Ez a gondolat részben egy gyarló, emberi gondolat volt csupán. Ábrahám nagysága nemcsak abban áll, hogy elindult, és kész lett volna feláldozni a fiát, hanem még inkább abban, hogy megállt, és nem áldozta fel. Meghallotta az szívében felkiáltó hangot: „Ne nyújtsd ki kezedet a gyermek felé, ne árts neki!” Megértette, hogy annak az élő Istenek, akit ő megismert, nem tetszhet egy gyermek feláldozása. A Bibliában azért is szerepel ez az elbeszélés, hogy hirdesse a gyermekáldozatok tilalmát. Istennek nem tetszik semmi olyan cselekvés, ami az embert pusztítja. Isten azt akarja, hogy:

„életünk legyen, és bőségben legyen (Jn 10,10).”

A szeretet odaadást és áldozatot is jelent

Ábrahám áldozata előképe annak a tökéletes áldozatnak, amellyel Krisztus odaadta értünk az életét. A Mennyei Atya valóban feláldozta a Fiát. Isten odaadta értünk önmagát, az életét, Izsák, aki vállán viszi fel a fát a hegyre, előképe Krisztusnak, aki keresztjét vitte föl a Golgotára.

A szeretett áldozatvállalást is jelent. Ha valakit szeretünk, akkor együtt érzünk a nehézségeivel.  Magunkra vesszük terheit. Helyette elszenvednünk dolgokat, hogy őt ettől megkíméljük. Az a szeretet, amely csak addig szeret, amíg ez kellemes, amíg jólesik, az nem is szeretet, hanem önzés: a másik kihasználása.

Forrás. Székey János: A könyvek könyve, Szent István Társulat, Budapest 2010, 40-42

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.